Kebnekaise

Vår resa mot Sveriges topp

Starten:

Vi startade vår resa den 1 Augusti 2013.

Vaknade, käkade frukost och klippte gräset sedan så packade vi bilen och kom iväg ca 11:30. Eftersom vi kunde turas om att köra (alla 4) så körde vi hela dagen och natten.

Den 2 Aug var vi framme i Nikkaluokta vid 9 tiden, vi fixade med parkering, käkade frukost och fyllde vatten flaskorna och startade vår vandring mot Kebnekaise fjällstation. Vi var framme ungefär 15 tiden, så vi satte upp vårat tält och sedan vi och åt hamburgare med potatissallad för endast 165 kr/st.

Toppen:

3 Aug startade vi vid 9:30 vår vandring mot toppen, det var en lång och inte så lätt vandring. Ingen plan mark någonstans det var upp över ner, över bäckar och forsar, man halkade hit och dit. Men vi nådde Kittelsjön och där tog vi vår första macka och lite vatten. Sedan korsade vi stenblocken så vi kunde komma upp till Vierramvare och det berget var brant, men upp kom vi. På toppen var det massor av stentorn som folk satt upp (kändes nästan som en gravplats). Mellan Vierramvare och Kebnekaise så tog vi en macka till och fyllde på våra flaskor från glaciären.

Nu var vi på väg upp för Kebnekaise den var en lång och seg backe, när man trodde man var uppe så såg man att man skulle upp ändå mer och väl där så såg man att det var en snöhög/glaciär (46 m) man skulle uppför för att komma allra högst. Vi traskade på, det var halt men vi stampade in steg och kom upp. Väl uppe så såg man att åt alla håll förutom där vi kom ifrån var det bara stup....så ett felkliv och man skulle bara falla långt. MEN VI KLARADE DET

Vägen ner gick lättare men det var lite halt med allt grus men man blev inte lika trött som att gå uppför. När vi var uppe på Vierramvare så stack Oliver i förväg för att se om vi kunde äta på restaurangen när vi kom tillbaka, men vi trodde inte det efter som den skulle stänga 21.00 och vi trodde vi kanske skulle klara 22.00. Men när vi närmade oss fjällstationen så skickade vi iväg Daniel så han kunde beställa de "billiga" hamburgarna. Jonna och jag var framme ca 22.10 och då mötte vi Oliver som hade fixat så att restaurangen höll öppet för oss i över 1 timme samt att Daniel köpt hamburgarna. Så vi åt gott på restaurangen och tog hamburgarna till frukost istället.

Hem:

4 Aug började vår vandring hem och vi hade beslutat oss att ta båten efter 8 km på så vis sparade vi in 6 km vandring eftersom vandringen mellan Nikkaluokta och Kebnekaise fjällstation är 19 km. När vi kliver av båten kom regnet och det öste ner, men det varade i 30 min så med tanke på att vi varit ute och vandrat i strålande väder så är det inte farligt med det lilla regnet vi fick. I Nikkaluokta duschade vi och snyggade till oss lite, åkte in till Kiruna centrum och käkade pizza och sedan turades vi om att köra hem. Vi var hemma i Herrljunga 09:30.

Men jag är allt bra stolt över grabbarna som lyckades med att gå hela vägen i bara gympaskor (på toppen av en glaciär!?!?) och mjukisbyxor.